Πως θα τα βοηθήσετε.
Σε μια ομάδα συνομηλίκων παιδιών πάντα υπάρχουν διαβαθμίσεις στον αυθορμητισμό και την ευκολία που επιδεικνύουν στο να συμμετέχουν ενεργά στις δραστηριότητες.
Τέτοιου είδους παρατηρήσεις μπορούμε να κάνουμε από τη στιγμή που το παιδί αρχίζει να επικοινωνεί αρκετά ικανοποιητικά με το λόγο. Δηλαδή γύρω στα 4-5 έτη.
Η αλληλεπίδραση του παιδιού με την ομάδα συνομηλίκων είναι ένα στοιχείο που αγχώνει όλους τους γονείς. Είναι η αρχή της διαδικασίας προσαρμογής και κοινωνικοποίησης, μιας διαδικασίας απαραίτητης για τη ζωή κάθε παιδιού.
Συχνά, υπάρχουν περιπτώσεις παιδιών που εμφανίζονται συνεσταλμένα και δεν αναζητούν αυθόρμητα τη θέση τους στην ομάδα. Επίσης, πολλά παιδιά δεν έχουν τις κατάλληλες κοινωνικές δεξιότητες και τρόπους για να προσεγγίζουν τους φίλους και συμμαθητές τους (πάντα σύμφωνα με την ηλικία τους).
Οι γονείς και οι εκπαιδευτικοί πρέπει να ενθαρρύνουν τα παιδιά, δείχνοντάς τους με διακριτικό τρόπο ποιες συμπεριφορές θα τα βοηθήσουν να ενταχθούν:
Μερικές συμβουλές για να βοηθηθεί η κοινωνικοποίηση του παιδιού, είναι οι παρακάτω:
- Δίνουμε στο παιδί ευκαιρίες για κοινωνικοποίηση, αφήνοντας όμως στο ίδιο την πρωτοβουλία προσέγγισης των άλλων παιδιών. Δε γινόμαστε πιεστικοί.
- Κάνουμε με το παιδί μικρούς διαλόγους «τι θα πω αν» – σαν παιχνίδι- αναπαριστώντας την επαφή του με τα άλλα παιδιά. Έτσι, είναι προετοιμασμένο για τη στιγμή που αυτή η ευκαιρία θα προκύψει. Π.χ. ένα παιδί σε πλησιάζει με μια μπάλα, τι μπορείς να του πεις; – απάντηση παιδιού: «σου αρέσει το ποδόσφαιρο;».
- Μπορούμε επίσης, αλλά σε μικρότερα παιδιά, να συστήσουμε εμείς το παιδί στην ομάδα, ώστε να το βοηθήσουμε στην πρώτη επαφή. Αυτό, βεβαίως, δεν πρέπει να γίνεται συνέχεια, γιατί τότε το παιδί δε θα αναλάβει ποτέ από μόνο του έναν πιο επικοινωνιακό ρόλο.
Ένα συνεσταλμένο παιδί ίσως δεν καταφέρει ποτέ να φτάσει στο άλλο άκρο, αλλά όσο περισσότερο επιτυχημένες εμπειρίες αλληλεπίδρασης αποκτήσει, τόσο πιο πολύ θα αρχίσει να πιστεύει στον εαυτό του.Άλλωστε, η αυτοπεποίθηση είναι από τα βασικότερα στοιχεία για την καλή προσαρμογή των ατόμων στο κοινωνικό περιβάλλον.